HU-studenten voeren campagnes tegen radicalisering

09-02-2017

Het afgelopen half jaar zetten hbo-, mbo-studenten en universitaire studenten zich samen in om een maatschappelijk geluid te creƫren tegen radicalisering en extremisme. Dit gebeurde via het bedenken en uitvoeren van campagnes. Ook studenten van de minor Co-Design van Hogeschool Utrecht werkten daaraan mee.

Studenten-Co-Design-tegen-radicalisering

Extremistische boodschappen gaan vaak in tegen kernwaarden van vrijheid, gelijkheid en tolerantie en kunnen leiden tot maatschappelijke spanningen tussen groepen in onze samenleving. Om jonge mensen actief na te laten denken over dit thema en hun leeftijdsgenoten te inspireren, bundelden RadarAdvies en Academie van de Stad hun krachten. Zij schakelden studenten van Hogeschool Utrecht (HU) en de Bildung Academie uit Amsterdam in om campagnes ter preventie van radicalisering te bedenken en zo een maatschappelijk tegengeluid te creëren. Op deze manier zijn jonge mensen van verschillende schoolniveaus de verbinding aangegaan om een maatschappelijk thema bespreekbaar te maken.

Connecting friends & Think Twice

Studenten van de minor Co-Design van de HU ontwierpen in twee groepen een zogeheten ‘outreach-middel’. De eerste groep kwam tijdens het veldonderzoek tot het inzicht dat een aantal jongeren zich zorgen maakte over hun vriend of vriendin die mogelijk radicaliseerde. Op basis van die ervaringen ontwikkelden zij het concept van het online platform ‘Connecting friends’. Daarop kunnen vrienden van jongeren die neigen naar Jihadisme terecht voor coaching, tips en het zoeken naar een oplossing.

De tweede groep HU-studenten introduceerde het gedachtegoed ‘Think Twice’, als tegengeluid voor rechts extremisme. Zij ontwikkelden posters en flesjes vruchtensap waarop afbeeldingen van vluchtelingen te zien zijn. Het leegdrinken van het flesje of het weghalen van een rood vel zorgt ervoor dat je veel meer menselijke, positieve informatie over de vluchteling te zien krijgt. De bedoeling van de studenten is dat mensen niet meteen oordelen, maar eerst goed kijken en dan pas een mening vormen.

Speak Up in dialoog

Studenten van de Bildung Academie ontwikkelden met hulp van studenten van de Hogeschool van Amsterdam een korte en krachtige lesmethode met de naam ‘Speak Up in dialoog’. Het doel: moeilijke onderwerpen bespreekbaar maken. De methode kan in elke groepssetting met jonge mensen van verschillende niveaus gebruikt worden en is bedoeld om jongeren actiever bij de thema’s radicalisering en polarisatie te betrekken. Zo worden de jongeren gestimuleerd om zelf een mening te vormen en naar de mening van anderen te luisteren. De Bildung-studenten voerden de methode meerdere malen succesvol uit op het MBO College West in Amsterdam. Ook maakten ze een film en een flyer van de methode, zodat die verder toegepast kan worden.

Foto: Studenten van de HU-minor Co-Design tonen flesjes vruchtensap waarop vluchtelingen staan afgebeeld.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten