Stage ervaringen Integrale Veiligheidskunde en Built Environment

Studenten van Hogeschool Utrecht liepen stage in de organisatie van de Grand D├ępart. Hoe vonden ze dat en wat leerden ze daar? Lees hun ervaringen.

Luiz Plein (24) en Jurre Booman (20) studeren Ruimtelijke Ordening en Planologie (deze opleiding maakt sinds sept. 2015 deel uit van de opleiding Built Environment)

Luiz: “Ik hield me bezig met alles wat met fietsen te maken heeft. Ik had daarbij contact met de Fietsersbond. In samenwerking met hen maakten we een fietsrouteplanner rondom de Tour de France. Daar stonden de tijdelijke stallingen op, welke fietsroutes het handigst waren voor bezoekers en bewoners maar bijvoorbeeld ook waar je toiletten kon vinden.”

Jurre: “En ik deed al het andere met mobiliteit, dus vooral het openbaar vervoer en het wegverkeer. Ik hield me bezig met de vraag hoe we de stad bereikbaar konden houden voor haar bewoners maar ook voor de bezoekers. Dat komt neer op het slim gebruik van ruimte, het regelen en in elkaar vlinderen van allerlei verkeersstromen.”

Luiz Plein     Jurre

Luiz was daarnaast bezig met het stimuleren van fietsgebruik in de stad: “We organiseerden programma’s op bijvoorbeeld scholen om het regionaal fietsverkeer te stimuleren. Hoe kunnen we mensen vanaf Leidsche Rijn naar Utrecht laten fietsen? Daarnaast werden er in het kader van de Tourstart fietslessen, lessen over verkeersveiligheid en reparatiecursussen georganiseerd.”De communicatie richting bezoekers was ook onderdeel van Jurre’s stage: “Hoe zorgen we ervoor dat veel bezoekers de fiets pakken of hun auto daadwerkelijk parkeren op de daarvoor bestemde plaatsen? Een lastige klus.”

Luiz en Jurre vonden het waardevol dat ze in het diepe werden gegooid bij hun Tour de France-stage: “We kregen veel verantwoordelijkheid en we werkten bij misschien wel het grootste jaarlijkse sportevenement ter wereld. We hebben namens de Tour de France contacten met partijen als de NS en Movares opgebouwd en hebben daar erg veel van geleerd.”


Bart Roem (22) studeert Ruimtelijke Ordening en Planologie

Bart Roem“Ik liep vijf dagen in de week stage en regelde van alles wat betreft de techniek. Bijvoorbeeld de veiligheid van de route voor renners, waarbij we obstakels op de route verwijderden. Ik heb bijvoorbeeld met allerlei partijen een bezoek gebracht aan de zogenaamde servicelocaties. Dat zijn plekken waar een EHBO-post wordt opgezet of toiletvoorzieningen. Die plekken moesten worden aangesloten op het riool, de stroom moest geregeld worden en de veiligheid moest in orde zijn. Ik regel dat met de partijen die daarvoor verantwoordelijk zijn.

Organiseren heb ik dan ook goed geleerde tijdens deze stage. Ik vermoedde al dat ik daar goed in was, maar het is mooi dat het ook lukt in zo’n grote en professionele organisatie. Het leukste vond ik dat we in een jong team van stagiairs werkten en veel verantwoordelijkheid kregen.

Een stage bij de Grand Départ is geen normale stage. Ik ben hier fulltime mee bezig geweest en volgde geen vakken meer bij de opleiding. Ik was er twee maanden lang ook in het weekend mee bezig. Soms was dat zwaar, maar over het algemeen kreeg ik er ook veel energie van. De dagen vlogen voorbij.”


Hazim Bajric (24) studeert Integrale Veiligheidskunde

Hazim Bajric“Mijn verantwoordelijkheid lag bij de evenementen rondom de Tourstart. In de hele stad werd er twee dagen lang van alles georganiseerd. Ik beoordeelde of de aanvragen daadwerkelijk bij de Grand Départ pasten en of we er een vergunning voor moesten afgeven. Ik lette er bijvoorbeeld op dat er niet teveel dezelfde evenementen zijn. We richtten ons vooral op cultuur, muziek en theater voor een brede doelgroep. Daarnaast was de veiligheid van het publiek rondom al die evenementen natuurlijk een belangrijk onderwerp.

Er werd meer van je verwacht dan 9 tot 5. Tijdens de Tourstart zelf sliep ik amper, omdat ik een aanspreekpunt was voor alle secundaire evenementen. Maar dat is niet erg, je weet het van tevoren en je krijgt er veel voor terug.

Het is uniek om bij zo’n groot en internationaal evenement stage te lopen. Alles gaat heel snel en is op hoog niveau. Zo heb ik bijvoorbeeld met drie vertegenwoordigers van de Franse organisatoren, de Amaury Sport Organisation, door Utrecht gelopen om strategische marketingpunten aan te wijzen. De hele dag ben je in het Engels aan het praten en als de klanten tevreden zijn en alles goed gaat, dan is dat gewoon erg gaaf. Het wordt gewaardeerd dat je overwerkt en alle stagiairs wilden slagen. We trokken ons aan elkaar op en hebben veel meegemaakt. Zo heb ik al een keer koffie gedronken met Tourdirecteur Christian Prudhomme, een hele aardige man.”


Anne-Carlijn Kommers (21) studeert Ruimtelijke Ordening en Planologie

Anne Carlijn Kommers

“Ik ondersteunde de organisatie van de Tourstart vooral op het gebied van mobiliteit en communicatie. Ik hielp bij het maken van verkeersplannen en bij het in kaart brengen van waar alle tourmakers - vrijwilligers - op welke punten in de stad moesten komen te staan. Mijn stage was heel dynamisch en ik vond het erg leuk.

Het leek mij erg gaaf om bij de Tour de France stage te lopen. Ik ben geen wielerfanaat maar dat is niet erg. Ik vind infrastructurele ontwikkelingen en het maken van verkeersplannen en mobiliteitsplannen erg interessant. Wat dat betreft was het de ideale stage voor mij. Daarnaast heb ik ook veel contact met externe partijen gehad.

We werkten samen in een heel jong team. Omdat er veel stagiairs waren en minder medewerkers, kreeg je veel verantwoordelijkheid. We gingen naar afspraken, organiseerden zelf dingen, waren veel buiten en we maakten van alles mee. De verantwoordelijkheid is voor mij een uitdaging, want we werkten naar een echt product toe. Dit was iets dat je niet kunt herkansen, zoals op school. Het moest allemaal in één keer goed gaan!”

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten