In de praktijk

Minor Railtechniek"In pittige vraagstukken duiken"
“Hoe zorg ik dat er meer treinen kunnen rijden? Kan ik met een brug of tunnel de spoorcapaciteit vergroten? Dagelijks buig ik me als rail systems engineer over pittige vraagstukken. Ik ben blij dat ik na mijn opleiding Werktuigbouwkunde het opleidingstraject voor junior rail systems engineers bij ProRail volgde. De opleiding over spoorwegbouw is een mooie aanvulling op mijn eerdere studie. De gecombineerde kennis komt goed van pas in het project waaraan ik samen met collega’s en ingenieursbureaus werk: zoals bijvoorbeeld om de bereikbaarheid van de regio Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad verbeteren. Werken aan mobiliteit in het drukste deel van ons land is mijn grote uitdaging.”

Esmee Bertens (26), rail systems engineer, 2 jaar in dienst bij ProRail

Minor Railtechniek"Steentje bijdragen aan mobiliteit van Nederland"
“Na mijn hbo-studie Bedrijfskundige Informatica kwam ik rechtstreeks uit de schoolbanken bij ProRail terecht. Ik wil mijn steentje bijdragen aan de mobiliteit van Nederland. Met een starterklas van zeven junioren hebben we in het begin enorm veel geleerd over het spoor, beveiliging, energievoorziening en diverse werkmethodes. Ik kon naast technische opleidingen ook trainingen voor mijn persoonlijke ontwikkeling doen. Zo heb ik onlangs een timemanagementcursus gedaan. ProRail is een prettige werkgever. Ik ben nu helemaal ingeburgerd, voel me hier goed op mijn plaats en ga met veel plezier naar mijn werk. Dat wens ik iedereen”

Dennis Griffioen (26), rail systems engineer,  2,5 jaar in dienst bij ProRail


Minor Railtechniek"Op ontdekkingsreis in de spoorwereld"
“Na mijn hbo-studie Technische Bedrijfskunde in Arnhem werkte ik kort bij enkele aannemers. Momenteel werk ik sinds een jaar bij ProRail aan het toegankelijk maken van perrons. Het spoor fascineert me, het is zo complex. Ik kan me bij ProRail blijven ontwikkelen binnen uiteenlopende techniekvelden. Naast mijn werk volg ik diverse technische opleidingen, een daarvan is een cursus verificatie en validatie. Ik kan die nieuwe kennis meteen toepassen in mijn projecten.”

Arnout Palstra (28), Rail Systems Engineer, 1 jaar in dienst


Minor Railtechniek"Diversiteit van de spoorwereld"
De nieuwe spoorlijn de Hanzelijn, verbouwing van het monumentale station Eindhoven en verlenging van perrons voor de nieuwe sprinters van NS. Dit is een greep uit de projecten waar ik als Rail Systems Engineer aan meewerk. Na mijn hbo-studie werktuigbouwkunde en een jaar bij een aannemer te hebben gewerkt, ben ik bij ProRail begonnen als junior rail systems engineer. Ik werk op de afdeling stations & transfer, een zeer uitdagende plek om te werken door de vele verschillende stationsgerelateerde projecten met een diversiteit aan technische disciplines. Naast de technische disciplines zijn ook mijn communicatieve vaardigheden van belang. In mijn werkzaamheden stem ik regelmatig met verschillende stakeholders hun diverse eisen, wensen en belangen af. Al met al een heerlijke baan om mezelf in te ontwikkelen, te blijven leren en te werken in projecten.

Emma Hendriks (28), Rail Systems Engineer, 2 jaar in dienst bij ProRail 

“Je voelt de saamhorigheid en gezonde spanning”
In mijn functie als projectleider bij Strukton Rail begeleid ik werken van aanbesteding tot oplevering. Ik ben hierbij verantwoordelijk voor de afstemming met de klant, de kwaliteit, veiligheid, planning en de financieën. De grootste uitdaging van werken binnen de spoorbranche is om binnen een korte tijd logistiek complexe projecten uit te voeren, zodat treinen kunnen (blijven) rijden. Rondom een project voel je de saamhorigheid en gezonde spanning. Het is uiteindelijk een kick als de werkzaamheden op tijd en naar tevredenheid zijn uitgevoerd.
Het was voor mij een bewuste keuze om te gaan werken in de spoorbranche. Tijdens mijn HTS-studie Civiele Techniek was de aandacht voor spoorwegtechniek beperkt. Toch ben ik mij sindsdien sterk gaan interesseren voor de railinfra. In het derde jaar kon ik bij Strukton Rail terecht voor een stage. Mijn opdracht betrof een spoorvernieuwing dwars door een Limburgs dorpje heen, waarbij ik de werkmethode mocht bepalen. Het was extra motiverend toen bleek dat mijn voorstel ook daadwerkelijk uitgevoerd werd! Uiteraard was ik erbij toen de werkzaamheden plaatsvonden. De beheerste uitvoering van de grote machines en de gemoedelijke sfeer zijn mij toen bijgebleven.
Ook mijn afstudeeropdracht heb ik bij Strukton Rail gedaan. Het was een logische stap om na mijn studie in de spoorbranche te gaan werken. De mogelijkheden binnen de branche zijn legio en ik pak de kansen die aansluiten bij mijn interesses.

Thom Vermeulen (34 jaar), projectleider bij Strukton Rail

“De branche biedt voldoende uitdagingen en mogelijkheden om te groeien”
Na mijn opleiding MTS Werktuigbouwkunde en vervolgens HTS Technische Bedrijfskunde kwam ik bij toeval in de railbranche terecht. Eerst bij een ingenieursbureau wat ook werkzaam is in de spoorbranche en na een kleine uitstap in de industrie ben ik in 2004 bij Strukton Rail gekomen.
De spoorbranche is erg divers. Ik heb zowel grote als kleine projecten gedaan, van overweg vernieuwingen tot de bouw van HSL-spoor (hoge snelheidslijn) in België. Na enige tijd had ik behoefte om meer bedrijfskundig bezig te zijn. Ik ben toen van projecten overgestapt naar onderhoud. Dit is een heel ander facet van het spoor; hier ben je veel meer bezig met het maken van afwegingen met betrekking tot veiligheid en duurzaamheid.
Ik heb mij bewust gespecialiseerd in het onderhoud, want voor een aannemer als Strukton is hier steeds meer te doen. Opdrachtgevers willen ontzorgd worden en leggen ook strategische en tactische vraagstukken voor aan de markt. Het is voor mij de uitdaging om hier invulling aan te geven. Ik kan hier zowel mijn opgedane (technische) spoorkennis in kwijt, als mijn bedrijfskundige ambities. De branche biedt voldoende uitdagingen en mogelijkheden om te groeien, er zijn zoveel facetten in het spoor dat er altijd wel een uitdaging is.

Joost van Kalsbeek (34 jaar), Maintenance Engineer bij Strukton Rail 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten