Ontstoken tandvlees, tandsteen of kleine gaatjes. Allemaal problemen waardoor mensen flink last kunnen krijgen van hun mond en gebit. Wil jij ervoor zorgen dat kinderen en volwassenen een gezonde mond hebben en houden? En wil je mensen weer een stralende glimlach bezorgen? Dan is de hbo-opleiding Mondzorgkunde wat voor jou.
Top-opleiding 2017

Topopleiding

Deze opleiding is door de Keuzegids hbo 2023 beoordeeld als topopleiding en behoort in het vakgebied tot de beste.

Benieuwd hoe de studie Mondzorgkunde eruit ziet en wat je allemaal leert?

Video afspelen

Zin om te beginnen? Meld je uiterlijk 15 januari aan!

Online Q&A Aanmelden

Heb je nog vragen over het aanmeldproces en de deadlines die er zijn?

Tijdens de opleiding Mondzorgkunde: voorbeeld van een lessituatie
Tijdens de opleiding

Krijg een brede basiskennis

Je leert alles over een gezond gebit en hoe je problemen voorkomt. Zorg dat patiënten relaxt in de stoel liggen en hun gebit goed verzorgen.

Na de opleiding Mondzorgkunde: voorbeeld van een praktijksituatie

vindt een baan binnen 1,5 jaar

Na de opleiding

Help mensen aan een gezond gebit

Na je opleiding kun je aan de slag bij een tandarts, in een groepspraktijk of ziekenhuis. Maar je kunt natuurlijk ook doorstuderen.

Toelatingseisen Mondzorgkunde

Studeren na middelbare school of mbo?

Je kunt starten met de opleiding Mondzorgkunde als je een havo-, vwo- of mbo-diploma (niveau 4) hebt.

Studeren zonder diploma?

Ben je 21 jaar of ouder en heb je geen (geschikt) diploma? Dan moet je een toelatingsonderzoek doen.

Is deze opleiding iets voor jou?

• Je bent een mensen-mens

Niet iedereen gaat graag naar de mondhygiënist. Jij gaat gemakkelijk met mensen om en stelt ze op hun gemak. Goede kennis van de Nederlandse taal is daarbij onmisbaar.

• Je kunt geconcentreerd werken

Goede oog-handcoördinatie en een goede fysieke conditie is daarbij belangrijk.

• Je bent zorgvuldig in het toepassen van richtlijnen

Je werkt volgens de richtlijnen infectiepreventie met korte nagels, geen zichtbare sieraden, haren opgestoken en met ontblote onderarmen.

Handig om te weten

Aanmelden t/m 15 januari
Startmoment September
Locatie Heidelberglaan 7 Utrecht
Diploma Bachelor of Science (BSc)
Numerus fixus Ja
Croho-naam B Mondzorgkunde
Croho-code 34576

Vragen over de opleiding?